Voorbeeld

Front side of Strategy Card Work

Ik werd gevraagd om een groep Duitse werklozen te trainen. Werk was voor hen 1 van de belangrijkste thema's.

Back side of Strategy Card Work

Ik schreef 6 behoeften die ik met werk verbindt op een flip-over (een selectie van bovenstaande woorden) en vroeg hen om deze behoeften te rangschikken. Het resultaat was meer helderheid over wat ze wilden bereiken met het vinden van werk. Omdat die discussie begon met behoeften, waren ook de twee woorden die ze toevoegden ook wat ik behoeften noem.

Handleiding

Nederlands English, Deutsch,

Strategiekaarten

Strategy Cards Wat heb je nodig? Wat heb je "echt" nodig? Dit is waarschijnlijk 1 van de meeste belangrijke vragen van coaches, therapeuten, mediators en iedereen die geïnteresseerd is in het welzijn van anderen. De eerste antwoorden die je dan meestal hoort zijn:
  • Thuis
  • Partner
  • Vrienden
  • Werk
  • Geld

18 nieuwe kaarten om de 'juiste' woorden te vinden

We hebben 15 'sterke strategieën' uitgekozen. Ze zijn zo sterk dat velen ze ervaren als 'behoeften'. Op drie andere kaarten vind je 'uitdagende tijden'. Bij begin (geboorte), crisis (ziekte, stress) en einde (dood, verlies) van leven, relatie idee, project enz. vragen bepaalde behoeten meer aandacht dan op 'normale' momenten in ons leven. Op de achterkant van iedere kaart vind je een lijst van universele behoeften die verbonden kunnen zijn met deze strategie of uitdagende tijd. De suggesties kunnen je ondersteunen om 1 of meerdere stappen dieper te gaan bij het vinden van de 'juiste' woorden om te vinden wat mensen echt willen.

De Strategiekaarten zijn ontworpen als uitbreiding van het 'Deck of Needs'. Ieder onderstreept woord is een kaart in het Deck of Needs. De kleur van de lijn komt overeen met de kleur van die kaart. Hierdoor kun je snel een verzameling kaarten vinden die verbonden zijn met deze strategie of uitdagende tijd. Het voorbeeld hiernaast laat echter zien dat de Strategiekaarten ook los van het Deck of Needs gebruikt kunnen worden.

Is Seks een behoefte of een strategie?

Strategy Cards Toen ik bovenstaande foto voor het eerst liet zien, reageerden veel mensen door te zeggen dat 'seks' een 'behoefte' is. Veel NVC-trainers, waaronder Marshall Rosenberg hebben 'sexuele expressie' op hun lijst met behoeften staan. Ik denk, dat zowel een behoefte als een strategie kan zijn. In de Flower of Needs vind je het als 1 van de 'lichamelijke behoften'. Voel je vrij het als behoefte te zien en gebruiken als dat voor jou of de mensen waar je mee werkt meer oplevert. De woorden op de achterkant kunnen ook gebruikt voor meer begrip, als je seks als behoefte ziet.

Bestel, meld je aan of like

De Strategiekaarten zijn beschikbaar in het Nederlands, Engels en Duits. Een Poolse versie word binnenkort toegevoegd. We blijven werken aan vertalingen in andere talen. Bestel je eigen set nu. Klik op de 'like' knop rechts als je denkt de de Strategiekaarten en/of het Deck of Needs are interesting en nuttig zijn. Meld je aan en/of ga naar onze Facebook-pagina en we houden je op de hoogte over nieuwe ontwikkelingen, nieuwe spelvormen, nieuwe tools, andere talen en updates.

Copyright Kommunikasie, Tulpstraat 47, 7514 ZJ Enschede, The Netherlands, tel: + 31 622 802 976, info@kommunikasie.nl