Kommunikasie

Voorbeelden

We verwachten. dat je soortgelijke situaties, als in de volgende voorbeelden wel eens hebt meegemaakt.

Empathie voor je brein

Een spreker heeft al enige gesproken als de luisteraar onderbreekt: "Ik merk, dat ik allerlei ideeën heb, over wat je zou kunnen doen. Wil je die horen?"
Een aantal tellen is de spreker van haar a propos. Ze luistert naar zichzelf en antwoordt: "Nee. Ik wil gewoon zeggen, wat ik denk en voel."
De luisteraar wil graag luisteren naar de gedachten en gevoelens van de spreker, maar merkt dat haar brein haar steeds weer meeneemt naar een aantal hele duidelijke en simpele oplissingen. Wat kan ze doen om die al maar groeiende afleiding door haar brein te verminderen?

Luisteraars zijn mensen

Een professionele luisteraar heeft meerdere afspraken op een dag. Tijdens de laatste afspraak, vlak voor het einde, wordt haar spreker zeer emotioneel en komt het ene belangrijke inzicht naar het andere eruit.
Dan eist het concentreerde werk van die dag ineens zijn tol. De professionele luistere wil luisteren, merkt hoe het steed moeilijker wordt om voldoende aanwezig te zijn om het proces te ondersteunen. Een korte pauze zou kunnen helpen. Maar zou dat de belangrijke doorbraak in het proces van de spreker verstoren?

Om de dynamiek in deze en andere voorbeelden te begrijpen en effectieve oplossingen te vinden gebruiken we het 6 Stappen Model voor Luisteren, het Empathie Pad en andere inzichten gebaseerd op het Book of Needs.

Aanwezig zijn

Waardoor voelt het voor jou veilig en uitnodigend om te spreken? Wat zou jou helpen om sterke gevoelens en gedachten die je liever verbergt, te uiten? Aanwezigheid is het eerste en meest belangrijke dat een spreker om te kunnen uiten wat geuit wil en moet worden. Een veilige en uitnodigende setting ontstaat, wanneer luisteraars voldoende in staat zijn om hun eigen gedachten (inclusief analyses en oplossingen), gevoelens en behoeften opzij te zetten en het pad van de spreker te volgen.

Voelt het veilig en uitnodigend om te spreken? Over alles?

Aanwezig zijn Voelt het veilig om te spreken?


Voel je je uitgenodigd om zo diep te gaan als nodig is?

Sprekers willen dat we voldoende aanwezig zijn gedurende het hele gesprek. Ondanks de beste intenties van veel luisteraars (inclusief de professionele) merken veel sprekers, dat het heel  moeilijk is om de aandacht en aanwezigheid te krijgen, waar zij naar verlangen. Tegelijkertijd zien veel luisteraars niet, hoe ze het verschil kunnen verminderen tussen zij proberen te bieden en wat de spreker ervaart. Gebaseerd op inzichten uit het Book of Needs helpt deze training om het verschil te verminderen en het niveau van aanwezig zijn te verhogen, als je streeft om 'echt' te luisteren.

Spreken is zoveel gemakkelijker als iemand naast je loopt

Lopen en praten Waar ben jij?


Waar is je spreker?

In deze training werken we met de volgende issues:

Zoals bij al onze trainingen werken we met voorbeelden van de deelnemers. Sommigen vinden het moeilijk te herkennen, wanneer aanwezigheid niet meer voldoende is, terwijl anderen het lastig vinden om dan effectief te reageren door halsstarrige overtuigingen als 'Ik moet luisteren, want zij is mijn beste vriendin / een cliënt / een kind. Soms werken we vanwege de voorbeelden met het Empathie Pad dat helder maakt wat er gebeurt, als spreker en luisteraar niet meer naast elkaar lopen omdat ze met verschillende dingen bezig zijn (zie voorbeelden rechts). Andere keren gebruiken we oefeningen uit meditatie of mindfulness om het bewustzijn te versterken. We zullen de theorie uitleggen, maar nog meer zullen we oefenen. En altijd streven we ernaar een hoger niveau van aanwezig zijn te bereiken, als je luistert op je werk en privé.

Copyright Kommunikasie, Tulpstraat 47, 7514 ZJ Enschede, The Netherlands, tel: + 31 622 802 976, info@kommunikasie.nl